Filmska kritika: Kompromis sa sistemom

‘Kapetan Fantastični’ (2016): Simpatično djelce koje ispod svog generalnog i konačnog feel good raspoloženja uspijeva prokrijumčariti stanovitu alternativu vladajućem američkom i svjetskom poretku, doduše nimalo se ne libeći povezati s tim poretkom kad god prilike zahtijevaju

Rknrjdlfjrpa10z0n2xu4uwcmw5

Solidno feel good djelce

Živjeti daleko i nezavisno od korumpiranog sustava, po mogućnosti u netaknutoj prirodi, poznati je romantičarski ideal. Ovisiti o samom sebi i pomoći emotivno i duhovno najbližih osoba, pribavljati sam hranu, samostalno obrazovati vlastitu djecu, izbjeći građanskim konvencijama i raljama kapitalističkog moloha, povezati Thoreaua i Chomskog na temeljima antičke maksime ‘zdrav duh u zdravom tijelu’ odnosno ničeanske harmonije dionizijskog i apolonijskog, to je bila, što izrečena što neizrečena, nit vodilja Bena Casha (Viggo Mortensen), naslovnog lika filma ‘Kapetan Fantastični’ režisera i scenarista Matta Rossa (poznatijeg kao glumca).

Ben i njegova supruga Leslie odlučili su živjeti svoj san, osnovati vlastiti mali raj, u divljini su podigli šestoro djece, no u trenutku kad film počinje supruga je već mjesecima u bolnici jer pati od bipolarnog poremećaja, a ubrzo počini i samoubojstvo. Njezini je roditelji, ugledni imućni buržuji, žele pokopati u skladu s kršćanskom tradicijom koje se ona odavno odrekla priklonivši se budizmu, a Ben sjeda sa svojom fizički sjajno utreniranom i izvanredno obrazovanom, posve ljevičarski usmjerenom djecom u obiteljski autobus koji je ujedno i putujući dom, te se svi zajedno upute u civilizaciju kako bi spasili zemne ostatke supruge i majke od ceremonijalnosti tradicije i klase iz koje je potekla i koju je prezirala. Međutim do sukoba neće doći samo na izvanjskoj razini – naturalni anarhisti (trockisti, maoisti) protiv buržuja, kapitalista, kršćana (ili kako bi Ben jednom riječju rekao – fašista) – nego će se front otvoriti i unutar nekonvencionalne obitelji kad jedan od sinova dovede u pitanje ispravnost očevih postupaka, njegov de facto patrijarhalni autoritet. Rastvara se obiteljski poredak, jasno pokazuje da slobodarski ideali i na individualnoj porodičnoj razini, ne samo makrostrukturalnoj, širedruštvenoj, ne mogu izbjeći hijerarhizaciji i ograničenjima, štoviše, postavlja se i pitanje Benove odgovornosti za Leslienu psihičko stanje koje ju je naposljetku odvelo u smrt. U prvom, poprilično neuvjerljivom obratu, dotad stameno samouvjereni protagonist, suočen s činjenicom da je gotovo skrivio smrt jedne od svojih kćeri, odjednom će se slomiti i kapitulirati pred puncem i kapitalističkom moći, i baš kad gledatelji sa zebnjom pomisle, jer kraj filma je blizu, da ‘Kapetan Fantastični’ prokazuje slobodarske ideale kao opasnu tlapnju da bi afirmirao ono najgore od Amerike, perverzno sklopljenu kapitalističko-kršćansku dogmu, slijedi novi zaokret. Stvar spašavaju djeca, među kojima i buntovni sin koji se iz čistog mira odrekao dotad jako mu privlačnih kapitalističko-buržujskih ugoda, te već poraženog oca vraćaju u sedlo ostajući vjerni svojim dotadašnjim idealima. Ali uz bitan pomak – život u izoliranoj kolibi u divljini zamijenit će onim na pitomoj farmi i počet će pohađati redovnu nastavu, drugim riječima socijalizirat će se ne izgubivši sebe. I to je velika poruka filma – kompromis kao izraz mudrosti, evolucija umjesto revolucije. Odnosno umjesto radikalne indie poetike, itekako je na djelu koketiranje s holivudskim primjesama koje slijedi već dobro utaban indiewood put.

Usprkos osjetnoj dramaturškoj škripi, ‘Kapetan Fantastični’ solidno je izvedeno i kad se sve zbroji i oduzme simpatično djelce koje ispod svog generalnog i konačnog feel good raspoloženja uspijeva prokrijumčariti stanovitu alternativu vladajućem američkom i svjetskom poretku, doduše nimalo se ne libeći povezati s tim poretkom kad god prilike zahtijevaju. Viggo Mortensen zasluženo je nominiran za Oscara, ali treba zapamtiti ime Georgea MacKaya, mladog britanskog glumca koji je impresivno utjelovio njegova starijeg, vrlo osebujnog sina.