Filmska kritika: Neuvjerljivo, ali gledljivo

Paul Greengrass, ‘Jason Bourne’ (2015.): Ultradinamično režiran, peti nastavak akcijske franšize je korektno i žanrovski funkcionalno ostvarenje

Ed3klwgvms51r683n0eky7aysyp

Povratak glavne zvijezde serijala  (foto Wikimedia)

Serijal o Jasonu Bourneu, odmetnutom amnezičnom CIA-inom superagentu i ‘stroju za ubijanje’ koji traga za vlastitim identitetom, nastavljen je povratkom naslovnog lika i njegova utjelovitelja Matta Damona, ali i vodećeg režisera franšize Paula Greengrassa. Naime prethodni izdanak, ‘Bourneovo nasljeđe’, bez Bournea kao protagonista i Damona kao zaštitnog znaka, bio je djelo glavnog scenarista serijala Tonyja Gilroya koji je preuzeo i režiju, no nakon relativnog financijskog podbačaja kompanija Universal privoljela je na povratak Damona i Greengrassa. Gilroy je ispao iz autorskog tima jer je Greengrass odlučio redateljsku izvedbu temeljiti na vlastitom scenariju napisanom u suradnji sa stalnim montažerskim suradnikom Christopherom Rouseom, a uz to su on i Damon kao producenti preuzeli na sebe i dio poslovne kontrole. ‘Jason Bourne’, kako glasi naslov petog filma franšize, tek se počeo prikazivati, ali po prvim reakcijama publike i kritike gotovo da nema sumnje da će požnjeti veliku zaradu i steći visok status u kontekstu žanra akcijskog trilera, kakav, uostalom, ima i izvorna trilogija oslonjena na romane Roberta Ludluma.

Serijal o Jasonu Bourneu obično se promatrao u paru s onim o Jamesu Bondu. U oba slučaja riječ je o akcijskim junacima nestvarnih sposobnosti, no dok je Bond počivao na izrazitoj stilizaciji i eskapizmu, Bourne je utemeljen na ‘revolucionarnoj’ novosti za tu vrst junaka i žanra – poetičkom kompleksu realizam/dokumentarizam/naturalizam. Doduše, ta se revolucionarnost iscrpljivala na fasadnoj razini kamere iz ruke, ‘prljave’ fotografije i protagonista ‘plebejca’ (naspram ‘aristokratskog’ Bonda), ali bila je toliko učinkovita da je i tvorce serijala o Bondu natjerala da za novog utjelovitelja agenta 007 angažiraju ‘plebejca’ Daniela Craiga u odnosu na dotadašnje otmjene zavodnike klasične muževnosti. Suštinski, filmovi o Bourneu bili su podjednako eskapistički i infantilni kao i oni o Bondu, iako su, uglavnom kao paravan, nudili motive krize identiteta i kritike CIA-e. Ni aktualni ‘Jason Bourne’ nije izuzetak.

Ponukan inicijativom bivše CIA-ine agentice Nicky Parsons (Julia Stiles), sada hakerske aktivistice koja želi raskrinkati matičnu agenciju pri čemu dolazi do novih saznanja o Bourneovom ocu, rezignirani protagonist vraća se u igru, no sad protiv sebe ima krajnje beskrupuloznog novog direktora CIA-e (Tommy Lee Jones) i njegovog spram Bournea osvetnički raspoloženog killera specijalca (Vincent Cassel), a važan kotačić u igri je i mlada, iznimno ambiciozna CIA-ina super kompjuterašica Heather Lee (Alicia Vikander). Film vrvi scenarističkim proizvoljnostima i već toliko puta viđenim, krajnje neuvjerljivim mistifikacijama CIA-inih tehničkih sposobnosti (doslovno u roku od tri sekunde Heather može locirati bilo koju osobu bilo gdje na svijetu te također preuzeti kontrolu nad bilo kojim kompjuterom, mobitelom, javnom kamerom ili opskrbom struje bilo gdje osim, naravno, onda kad autorima to dramaturški ne odgovara), a Greengrass režira u svom prepoznatljivom stilu kontinuirane ultradinamike – rijetko koji kadar traje dulje od tri-četiri sekunde, mnogi tek sekundu-dvije, kamera je često u ruci, ponekad snima i kose kadrove, a likovi su takoreći non-stop u pokretu.

Rezultat je logički posve neuvjerljivo, no lako gledljivo, žanrovski nadasve funkcionalno ostvarenje, čiji su najzanimljiviji sastojci naglašavanje fizičke oronulosti velikog glumca Tommyja Leeja Jonesa za podcrtavanje psiho-moralne iskvarenosti lika koji tumači, te još jedna vrsna izvedba svježe oskarovke Alicije Vikander u potencijalno intrigantnoj roli Bourneove pomagačice koja u sebi spaja hladnu proračunatost i djevojčičansku krhkost i ranjivost.