Filmska kritika: Propuštena prilika

Branko Schmidt, ‘Imena višnje’ (2015.): Schmidt je propustio veliku priliku hrvatskoj kinematografiji podariti ostvarenje koje bi snažnijim epskim zamahom u ruralno-prirodnoj ambijentaciji asociralo na znamenite radove Jana Troella i Ermanna Olmija, ali barem je podsjetio na vrijedan ruralni dio opusa Kreše Golika

Bypp77xyhinjmusvjcbjlhydivx

Patrijarhalna dinamika staroga para (foto Pula Film Festival)

Otkad je krenuo njegov veliki kvalitativni uspon koji ga je naposljetku doveo u vrh aktualnih hrvatskih filmskih autora, Branko Schmidt nije stao i čini se da ne namjerava. Prisjetimo se, debitirao je još u jugoslavensko doba adaptacijom monodrame i scenarija Fabijana Šovagovića ‘Sokol ga nije volio’ (1988.), prvim jugoslavenskim filmom koji se bavio motivom tzv. križnih puteva u danima nakon Drugog svjetskog rata, zbog čega mu je dio hrvatske kritike bio jako naklonjen precjenjujući njegove ukupne domete, a jugoslavenska je produkcija bio i ‘Đuka Begović’, nastao 1991., no premijerno prikazan u doba kad se Jugoslavija već raspala pa ga nitko nije ni doživio kao de iure jugoslavenski film. Bila je to ambiciozna, epski i proetnografski postavljena prilagodba romana Ivana Kozarca, no završila je u neuvjerljivoj pompoznosti i ispraznosti.

U srcu olovnih devedesetih Schmidt nije promijenio samo način pisanja svog prezimena (prva dva filma potpisao je kao Šmit), nego se upregnuo u notorno ‘širenje istine o Hrvatskoj’, polučivši prvo beskrvno djelce ‘Vukovar se vraća kući’ (1994.), kojim je umjesto očekivanog raspirivanja intenzivnih pozitivnih emocija izazvao opće razočaranje (ponajprije samih Vukovaraca), a onda i ksenofobično-mizogini rad ‘Božić u Beču’ (1997.), samo dno svog opusa i jedan od zloglasnih hrvatskih filmova prve HDZ-ove dekade. Nakon dva prijelazna, kvalitativno korektna uratka početkom nultih godina (‘Srce nije u modi’ iz 2000. i ‘Kraljica noći’ iz 2001.), ugođajnom socijalnom krimi-dramom ‘Put lubenica’ (2006.) ugodno iznenađuje kritičare, da bi ga adaptacije romana Ive Balenovića ‘Metastaze’ i ‘Ljudožder vegetarijanac’ (prva 2009., druga 2012.) učinile jednim od najrelevantnijih aktualnih hrvatskih sineasta. Napokon, gotovo godinu dana nakon nacionalne premijere u Puli i više od godinu dana nakon svjetske premijere u Moskvi, njegov novi film ‘Imena višnje’ našao se na domaćem kinorepertoaru.

‘Imena višnje’ nastala su prema scenariju filmski sve aktivnijeg književnika Josipa Mlakića i bave se životnom svakodnevicom postarijeg bračnog para (Ivo Gregurević i Nada Đurevska) što se vratio na selo obnoviti ratom poharano, relativno izolirano imanje. Riječ je o tipično patrijarhalnoj relacijskoj dinamici: on je dominantna osoba s velikom snagom volje, ona pasivna i ne naročito samopouzdana, a njezina demencija, koja polako napreduje kroz godišnja doba, njega čini dodatno nervoznim i s vremenom sve začuđenijim, da bi naposljetku shvatio da se radi o teškoj bolesti i to saznanje napokon će ga (diskretno) emotivno otvoriti. Schmidtov film najbolji je kad se bavi prikazivanjem seoskih poslova čvrsto podijeljenih na muške i ženske (pri čemu režisera oni muški očito više zanimaju pa ženski ostaju nedovoljno elaborirani), odnosno kad njime dominira atmosfera autentične ruralnosti, prilično rijetka u hrvatskoj kinematografiji bez obzira na mit o dominaciji ruralnog kojoj je tobože (bila) podvrgnuta. Motiv dementnosti koji s vremenom postaje nosećom temom u takvom se kontekstu, a i s obzirom na opći trend bavljenja Alzheimerovom bolešću, doima ponešto artificijelnim, osobito u paru s nepotrebnim iskoracima u eksplicitni simbolizam, te zapravo odvodi film u krivom smjeru.

Schmidt je propustio veliku priliku hrvatskoj kinematografiji podariti ostvarenje koje bi snažnijim epskim zamahom u ruralno-prirodnoj ambijentaciji asociralo na znamenite radove Jana Troella i Ermanna Olmija, ali barem je podsjetio na vrijedan ruralni dio opusa Kreše Golika. I nakon ‘Puta lubenica’, ‘Metastaza’ i ‘Ljudoždera vegetarijanca’ nesumnjivo potvrdio da je dobra autorska konstanta nacionalne kinematografije.