Filmska kritika: Etno-horor

Ari Aster, 'Festival straha' (2019.): Film je zastrašujući na puno dubljoj razini od standardnih predstavnika žanra

Kvuia7hbfaqnyup8651qg96b0j5

Strava u sunčanoj idili

Ari Aster afirmirao se na svjetskoj filmskoj sceni prošlogodišnjim dugometražnim debijem ‘Naslijeđeno zlo’. To ostvarenje naišlo je na gotovo ultimativnu podršku kritičara, što nije čudno s obzirom na to da je u njemu autor stvorio osebujan svijet djela oslonjen na povezivanje sporijeg ritma i ekspresivnih vizualnih detalja, u službi lakonskog grotesknog pomaka što je navješćivao hororski kontekst priče o neobičnoj obitelji. Nažalost, u završnoj četvrtini Aster je film odveo u smjeru standardnog (fantastičnog) horora s đavlima i njihovim sljedbenicima, pretvorivši ga u čisto žanrovsko djelce lišeno suptilnosti. Takav konačan ishod bio je razočaravajući, ali većim dijelom ‘Naslijeđeno zlo’ ipak je nudilo snažnu sugestiju o svom tvorcu kao autoru s nezanemarivim kreativnim potencijalom. Ta sugestija potvrdila se sljedećim Asterovim ostvarenjem ‘Festival straha’.

Novi autorov film sržnim oblikovanjem – sporim tempom i vizualnom izražajnošću – nadovezuje se na prethodni, kao i odnosom prema hororu: u ‘Festivalu straha’ taj je žanr još uvjetniji nego u ‘Naslijeđenom zlu’, s tom razlikom da u završnici, srećom, neće dobiti priliku buknuti punom snagom na standardan način. ‘Festival straha’ spram ‘Naslijeđenog zla’ na jednoj je razini postavljen potpuno kontrastno – dok je prethodni film sav u tamnim tonovima i većinom se događa noću, novi je gotovo ultimativno ‘dnevan’ i prepun svjetlosti. Naime, Aster je najveći dio radnje smjestio u izoliranu zajednicu u Švedskoj u doba ljetnog solsticija, u vrijeme tzv. bijelih noći, gdje je švedski student, član te zajednice, pozvao svoje američke kolege, među kojima i Dani (Florence Pugh), djevojku traumatiziranu nedavnim samoubojstvom sestre koja je u smrt povukla i njihove roditelje. Tu su i Danin dečko Christian (Jack Reynor) te dvojica njegovih prijatelja, a nezavisno od njih i mladi britanski par. Isprva će svi zajedno uživati u neobičnom narko-tripu, ali vrlo brzo suočit će se s, blago rečeno, vrlo neugodnim stranama običaja egzotične komune.

Priča s jedne strane povlači asocijacije prema kultnom ‘Čovjeku od pruća’ Robina Hardyja, s druge prema ‘Zaselku’ M. Nighta Shyamalana, no Aster cijelo vrijeme lakoćom ostaje svoj. U nekoj vrsti etno-horor podžanra on blista oblikovanjem doista rijetko viđene atmosfere: nadrealno, oniričko, groteskno gradi, rečeno je, na čistom dnevnom svjetlu s puno sunca, čemu velik obol daju nošnje zajedničara, fascinantno bijele s plavim, crvenim, rozim i žutim motivima, s uresima od raznobojnog (poljskog) cvijeća; tu su i zelene livade i šume, sve je ikonografski idilično, a usred te (prirodne) idile događa se perverzija ljudskog uma. Pritom je posebno važna relacija Dani – Christian, oboje čudnih karaktera čija će interakcija postajati sve labavija i otuđenija, a okruženje u kojem se nalaze i njihovo utonuće u nj bit će sve grotesknije, na neki možda način alegorijski označavajući raspad njihova ionako problematična ljubavnog odnosa.

Kao i u ‘Naslijeđenom zlu’, gdje je to potencirao isticanjem neobičnosti lica male glumice Milly Shapiro, Aster ovdje progroteskne detalje povremeno nalazi u izrazima lica glavne glumice Florence Pugh, pa se kritičar nađe u iskušenju da pomisli da mu je to neka vrsta (ne baš simpatičnog) fetiša. Bilo kako bilo, Pugh, dosad najpoznatija po snažnoj naslovnoj roli u ‘Lady Macbeth’ Williama Oldroyda, vrlo je uvjerljiva u središnjoj ulozi, dobro funkcionirajući kao utjelovljenje pomaknute nevinosti koja će se naposljetku korumpirati u poremećenom kontekstu u koji je bačena, iako ni onaj prethodni, ‘regularni’ obiteljski i studentski, zapravo nije bio puno bolji. ‘Festival straha’ zastrašujući je film na bitno dubljoj razini od standardnih horora, lišen potrošenih žanrovskih trikova užas pronalazi u preživjeloj mitološkoj svijesti.