Filmska kritika: Izgubljen u povodu

Raoul Peck, ‘Ja nisam tvoj crnac’ (2016): Hvaljeni dokumentarac zapravo je dosadan i nesuvisao film. Peck je želio obuhvatiti sve čega se Baldwin dotaknuo čineći to kombinacijom zamarajuće kronologičnosti i zbrda-zdola ostvarene nelinearnosti

Nt0vly8c903tsce1cyalpz1t49k

Karizmatični James Baldwin

Američki crnački književnik James Baldwin bio je neobična i ekspresivna pojava. Istovremeno lijepa i gotovo karikaturalna lica, prevelike glave na premalenom tijelu, ali izuzetno stamenog i ponosnog držanja, djelovao je istodobno kao kepec i dostojanstven čovjek iz kojeg zrači karizma, pogotovo kada bi počeo izgovarati riječi, tako lijepo složene i fascinantno artikulirane riječi koje bi izazivale snažan dojam i da je govorio o dinstanju luka, a ne o duboko diskriminirajućoj američkoj (popularnoj) kulturi, o Americi kao mjestu gdje je drugačijima nemoguće živjeti i opstati pod iole normalnim uvjetima, o Americi kao republici grozote. Najvredniji sastojci njegovih romana bili su dojmljivo oblikovani psiho-erotski slojevi kojima se bavio kao velik i nadahnut znalac (bio je i jedan od prvih koji se otvoreno dotaknuo homoerotike), no u široj javnosti ostao je poznatiji kao istaknuti borac za crnačka prava 1950-ih i 1960-ih, kada se iz Pariza vratio u New York koji mu na ‘službenoj’ razini nije značio ništa, nisu mu nedostajali Kip slobode i drugi mistificirani simboli grada, nedostajali su mu prijatelji, majka i sestre, Harlem u kojem je odrastao, način kojim je tamo živio.

Baldwinovi prijatelji bili su i prvaci pokreta za građanska prava, Martin Luther King i Medgar Evers te kontroverzni Malcolm X, sva trojica ubijeni kao remetitelji poretka bjelačke dominacije. U svom nedovršenom tekstu ‘Sjeti se ove kuće’ iz 1979. bavio se odnosom bijele Amerike prema crnačkoj i drugim manjinama, a glavni oslonac bili su upravo King, Evers i X. Haićanski sineast Raoul Peck, kojeg smo u međuvremenu upoznali preko igranog filma ‘Mladi Karl Marx’, odlučio je ekranizirati taj tekst ilustrirajući ga arhivskim materijalima iz prošlosti i sadašnjosti, te angažirajući Samuela L. Jacksona da ga čita. Također, i velik broj Baldwinovih snimaka uvrstio je u film i, reći ću odmah, u svom tom materijalu naposljetku se izgubio. Kritičari su gotovo unisono hvalili ostvarenje nazvano ‘Ja nisam tvoj crnac’, neki su osobito isticali virtuoznu montažu, no ništa ne može biti dalje od istine. Nominacija za Oscar i nepregledno mnoštvo drugih priznanja svjedoče samo o tome da je riječ o još uvijek bolnoj temi, a ne o vrsnoći filma. Spomenuti ‘Mladi Karl Marx’ dao je jasno naslutiti da je Peck autor mediokritetskih sposobnosti, a ‘Ja nisam tvoj crnac’ to je samo potvrdio.

Baratajući atraktivnim slikovno-zvučnim materijalom, imajući na raspolaganju stilsko-retorički sjajan Baldwinov tekst i njegovu izuzetno nadahnutu interpretaciju iz usta i srca Samuela L. Jacksona, Peck je uspio napraviti poprilično nesuvisao i naposljetku dosadan film. Želio je obuhvatiti sve čega se Baldwin dotaknuo čineći to kombinacijom zamarajuće kronologičnosti i zbrda-zdola ostvarene nelinearnosti, ubacivao je inserte iz starih hollywoodskih filmova, reklama, ilustracija ne bi li dinamizirao strukturu, no nije svatko Michael Moore kojeg su mnogi prezirali, a zapravo je malo tko od Ejzenštejna do danas tako superiorno svladao umijeće montaže kao taj neugledni debeljko. Peck je, dakako, materijale iz prošlosti predvidljivo aktualizirao onim suvremenima, a jedino što mu se stvarno može uzeti u zaslugu je sama činjenica da je došao na ideju filmske adaptacije Baldwinova teksta. Iako je realizacija te ideje traljava, privilegija je gledati i slušati autentičnog Jamesa Baldwina i Jacksonovu izvedbu njegova teksta, a priznat ću i da je vrlo dojmljiva završnica s Baldwinovom divnom, borbeno izrečenom antirasnom tezom da crnci ne postoje nego su ih izmislili bijelci (vladajuća bjelačka kultura) te da on, Baldwin, želi da ga priznaju (njega i njegove, a to su svi potlačeni) kao ono što jest – čovjeka.