Filmska kritika: Ljubav, čulna i nečulna

Branko Schmidt, ‘Agape’ (2017): Hrabar film o mladom svećeniku čiji je jedini grijeh to što je drugačiji od onog što represivna društvena dominanta može i želi prihvatiti

Zfu471zojwldmgi0d7gxt3iax61

Kruna Schmidtova opusa

Kroz proteklih desetak godina Branko Schmidt ostvario je vjerojatno najkvalitetniji filmski opus u Hrvatskoj, uz onaj Zrinka Ogreste. Njegov novi rad ‘Agape’ svojevrsna je kruna tog opusa. Zajedno sa scenaristima Sandrom Antolić, Ivom Balenovićem i Katarinom Zrinkom Matijević, pri čemu je po Schmidtovim riječima doprinos Sandre Antolić bio ključan i konačan, u središte je stavio mladog svećenika i vjeroučitelja (vrlo solidni Goran Bogdan) koji vozi motocikl velike kubikaže i prijateljski se druži s učenicima što se pripremaju za krizmu, pritom za neke od njih osjećajući više od prijateljstva. Posebno je prisan s tamnim i toplim domskim učenikom Goranom (briljantni Denis Murić) koji mu je izrazito privržen, ali s vremenom se zaljubi u vrlo inteligentnog, fragilnog, viscontijevski oblikovanog Gabrijela (fascinantno ostranjeni Pavle Čemerikić), čime se stvara intrigantan ljubavni trokut.

Ono što je hrabro kod Schmidta jest da tu erotsku situaciju promatra vođen idejom da ljubav, ako doista jest ljubav, ne može biti pogrešna. Posve je jasno da je odnos svećenika i domskog štićenika, neovisno o tome sadrži li realiziranu seksualnu dimenziju ili ne (na to se u filmu ne odgovara jer je suštinski irelevantno), oličenje tople i nevine ljubavi gdje se, ako nije pretjerano reći, susreću eros i agape. Isto je tako jasno da se svećenik dječački čisto zaljubio u drugog učenika (neovisno o tome je li prisutna seksualna želja, čime se film ne bavi jer je također dubinski irelevantno), odnosno da cijelo vrijeme djeluje iz plemenitih pobuda. Kako je Schmidt s pravom naglašavao, vjeroučitelj je dobar čovjek, a jedini mu je grijeh što je drugačiji od onog što represivna društvena dominanta može i želi prihvatiti. Svakako, na njemu je odgovornost za Goranov ljubavni gubitak, ali to je odgovornost koju ima dionik svakog erotskog odnosa kad se pokraj osobe s kojom je u stanju ljubavi zaljubi u nekog drugog, s tim da svećenik nije napustio svog izvornog ljubimca, i dalje osjeća za njega, ali svježini nove ljubavi, intenzitetu zaljubljenosti ne može odoljeti. Film odlično prikazuje složenost takve situacije iako ne ulazi u psihološke finese, a istovremeno je smješta u opipljiv socijalni kontekst rubnog zagrebačkog naselja u kojem Crkva i živopisni političari imaju velik utjecaj, pri čemu se sklonost korupciji takoreći podrazumijeva.

Nemali dio kritičara prigovara Schmidtu da je otvorio više podtema nego što ih je zatvorio, da su neke stvari ostale nejasne, ali riječ je o nedostatku razumijevanja strukture konkretnog filma – ono bitno, ono što je u središtu, a to je afirmacija ljubavi i dobrote usprkos predrasudama i nasilju većine, posve je zaokruženo i jasno, svi su ostali motivi sporedni, tek naznačeni, i upravo takvi upotpunjuju sliku svijeta kojim se film bavi. Ako nešto eventualno treba prigovoriti, onda je to vezivanje Gabrijela kao trećeg člana ljubavnog trokuta uz provoditelje regresivnih društvenih vrijednosti; naime psihološki su intrigantnije situacije u kojima se bira između dvojice (dvije, dvoje) dobrih, nego kad je gledateljima tzv. navijanje olakšano karakternim i moralnim slabostima jednog od učesnika.

Naravno, sve napisano o sadržajnom sloju djela bilo bi nedostatno za izvanrednost da Branko Schmidt iznova nije demonstrirao redateljsku snagu takoreći od prve do posljednje scene, kompaktnošću i intenzitetom posve usporedivom s dosadašnjom najfascinantnijom točkom njegove filmografije, ‘Ljudožderom vegetarijancem’, a posebno će se pamtiti iznimno dojmljivim (polu)totalom snimljen odlučujući susret svećenika i Gabrijela na željezničkim tračnicama te sama završnica s očajničkom vožnjom motorom duboko povrijeđenog i poniženog protagonista.