Književna kritika: Naomi, nije dovoljno

Naomi Klein, ‘’Ne’ nije dovoljno’ (preveo Petar Vujačić; V.B.Z., Zagreb): Klein ne želi biti samo spisateljica, ali ni političarka

Gqy4k092h7o1mfp4acp8mhzhnm4

Drvenom puškicom na King Konga

Čitajući ‘’Ne’ nije dovoljno: Kako se oduprijeti Trumpu i politici šoka te ostvariti svijet kakav nam je potreban’ teško se otresti dojma da knjiga Naomi Klein možda nije rješenje naslovnog problema, već prije njegov dio. U posljednjih 20-ak godina Naomi Klein se sa svojim knjigama ‘No logo’ i ‘Doktrina šoka’ nalazila u samom središtu antiglobalizacijskog i antiratnog svjetskog pokreta. No što smo dobili od 1999. i prvih antiglobalizacijskih demonstracija u Seattleu: dva mandata Georgea W. Busha, dva rata, u Iraku i Afganistanu, financijski slom iz 2008. i spašavanje banaka javnim novcem, ubrzano topljenje ledenjaka, Brexit, i sada Trumpa. Pa prvo što pada na pamet jest da ako antiglobalisti nastave i dalje tako spašavati svijet bojim se da ni nama ni svijetu neće biti spasa.

Izvaninstitucionalna ljevica uspijeva mobilizirati mlađe generacije (po uzoru na ‘68.), uspijeva artikulirati točke otpora spram neoliberalnog sustava (između ostalog i knjigama Naomi Klein), uspijeva i proizvoditi utjecajne intelektualce. Ali ne uspijeva stvoriti vođe koji bi se mogli suprotstaviti Trumpu ili Brexitu. To je i jedna od ključnih točaka ‘’Ne’ nije dovoljno’. Naomi Klein ističe da vođe koji se smatraju predstavnicima posrnulog neoliberalnog statusa nisu dorasli demagozima i neofašistima. No isto tako je očito da izazovu nisu dorasli ni predstavnici ljevice. Dobro znamo i kod nas što to znači. Mlada izvaninstitucionalna ljevica koja se pojavila s borbom za besplatno javno obrazovanje, stvorila je filmaše koji snimaju odlične filmove, stvorila je pjesnike i književnike, intelektualce i aktiviste koji su kod kuće u Londonu i Maliju, ali za to vrijeme u vladi i parlamentu sjede Plenković i Bernardić, Hasanbegović i Pernar, a blagajnice u Konzumu nemaju pojma tko je to Srećko Horvat.

‘’Ne’ nije dovoljno’ je aktivistički pamflet kojim Naomi Klein promptno (knjiga je izvorno objavljena 2017.) reagira na Trumpa. Ali sumnjam da Trump zbog knjige Naomi Klein nije mirno spavao, ili da neće mirno spavati. Ima u knjizi mnogo toga dobrog, ne samo u anegdotama iz Trumpova poslovnog i obiteljskog albuma ili pojedinim zaključcima, već i nekim cjelinama, primjerice analizi Trumpa kao brenda (s članovima obitelji kao pomoćnim brendovima) i besramnosti kao ključnom elementu tog osobnog brenda. No ‘Manifest skoka’, koji se nudi političarima u formi besplatnog političkog vodiča, tek je dirljiv program za ‘istodobnim rješavanjem krize klimatskih promjena, nejednakosti i rasizma’.

Kao aktivistkinja Naomi Klein svoje političke ambicije ostvaruje kroz sudjelovanje u raznim protestima širom svijeta, te prije svega kroz svoje pisanje i svoja predavanja. I tu je čini se problem takvog aktivizma. Klein ne želi biti samo intelektualka, ograničena na djelovanje kroz katedre i izdavaštvo, ali niti političarka. Pritom je za spisateljicu previše aktivistkinja, a za političarku premalo spremna preuzeti odgovornost. I to je glavni problem njene knjige, koja niti je ‘prava’ knjiga, niti je program sa stvarnim mobilizacijskim i političkim potencijalom. Naomi Klein je krenula u mračnu, duboku šumu u lov na King Konga, noseći drvenu puškicu špagicom prebačenu preko ramena. Bilo bi krajnje neobično da ta puškica opali, a kamoli da debelokožnom dlakurišu prouzroči ikakvu veću neugodnost. Ali možemo se nadati, da će puškica opaliti… i možemo se nadati da Naomi nije jedina lovkinja u džungli koja je narančastu beštiju uzela na nišan.