Književna kritika: Tuga, užas i seks

Hassan Blasim, ‘Irački Krist i druge priče’ (s engleskoga prevela Mihaela Velina, Fraktura, Zaprešić 2016): Proza koja udara po kostima. Zbornik ‘najstrašnijih i najtužnijih’ iračkih priča. I također vrlo bitno: produbljenje agencijskih vijesti iz Iraka, u literarnom, 3D IMAX formatu

I3dqsex2axi551ng0rzhkafqxbp

Proza koja udara po kostima

Vijesti iz Bagdada posljednjih su godina reducirane na bombaše samoubojice. Kratke agencijske vijesti donose samo bazične informacije. Eksplozija bombe, na tržnici, po dolasku hitne pomoći i okupljanju znatiželjnika popraćena drugom eksplozijom, toliko-i-toliko mrtvih, ranjenih, sektaški rat eskalira, sve u ciglih dvadesetak sekundi emitiranja, sve podloženo generičkom slikom krvlju zatamnjenih košulja, prašinom prekrivenih lica, ulica u metežu. Hassan Blasim, arapski pisac, rođen u Bagdadu 1973., javlja se upravo iz te kaše mesa i vatre, blata, metala i građevinskog materijala.

U zbirci ‘Irački Krist i druge priče’ (izvorno objavljenoj na arapskom 2013.) Blasim piše o ljudima koji su čekali u redu ispred radiopostaje da bi sudjelovali u natječaju emisije ‘Njihove priče njihovim glasom’. Natječaj je privukao zainteresirane iz cijele zemlje. Masa je zatvorila glavnu ulicu, intervenirala je i policija, a ljudi su se bojali da se u gomilu ne uvuče bombaš samoubojica. Za čovjeka bez ruku, s bradom do struka, koji je stajao poput grčkog kipa, govorilo se da ima pobjedničku priču. Prijavio je susjeda da trguje ukradenim umjetninama, a susjed je povukao veze, policija je uputila Amerikancima informaciju da je čovjekova kuća skrovište Al-Kaide, i ubrzo su mu u zračnom napadu ubijeni žena, četvero djece i stara majka. On je preživio, izgubivši razum i obje ruke, i sada je, eto, jedan od favorita natječaja. No bilo je i onih koji su odmahivali na njegovu priču. Starica blizu devedesete mrmljala je: ‘To je njima priča? Od moje bi i kamen proplakao.’

Djelatnik radija pokušao je objasniti da najbolja priča ne mora biti ona najstrašnija ili najtužnija, ali gomila ga nije slušala. Znali su što je priča. I kakva mora biti najbolja. I Hassan Blasim zna što je priča. I kakva mora biti ona o Bagdadu i Iraku. Najstrašnija i najtužnija. Groteskna. Sarkastična. Na granici mitomanije, i preko granice kad treba… I nikako ne bez seksa.

Blasim je emigrirao u Finsku 2004. kao redatelj, student bagdadske Akademije filmskih umjetnosti i autor filma ‘Wounded Camera’, snimljenog pod pseudonimom u Kurdistanu. U Evropi, filmaš u bijegu postao je pisac: od svih filmadžijskih sprava i suradnika, kamere, reflektora, montažnog stola, producenta, statista sa zadatkom… ostala mu je samo olovka (tj. Word program). Godine 2009. objavljuje zbirku ‘The Madman of Freedom Square’, a 2013. i zbirku ‘Irački Krist’ za koju dobiva nagradu Independenta kao prvi nagrađeni arapski pisac. Blasim piše na arapskom, koji se prevodi na engleski, a onda objavljuje i na arapskom. ‘The Madman of Freedom Square’ 2012. izlazi na arapskom, u ‘žestoko cenzuriranoj verziji’, i odmah po objavljivanju biva zabranjen u Jordanu.

Posrijedi su, naravno, dnevna politika i cenzorski problemi koje ona stvara, ali i seks upada u oči. Nema to veze sa sedamdeset djevica koje papke s eksplozivom oko struka čekaju u raju. Blasimov Irak živi između ‘zvuka zrakoplova i ljuljanja kreveta, između poljupca i šrapnela, između mirisa baruta i mirisa ženine stidnice’. Na djelu je posvemašnja seksualizacija Iraka: braka, prostitucije, homoseksualnosti, seksualnog nasilja. Na pitanje je li za vladu ili oporbu, jedan starac odgovara: ‘Ja sam za pičku tvoje majke.’ Eto… Naravno, Blasim sjedi na Zapadu i piše za zapadnu publiku. Irak je samo put kojim sa Zapada ide na Zapad. Netko bi tu mogao naći i slabo mjesto ‘Iračkog Krista’. No ovo je proza koja udara po kostima. Zbornik ‘najstrašnijih i najtužnijih’ iračkih priča. I također vrlo bitno: produbljenje agencijskih vijesti iz Iraka, u literarnom, 3D IMAX formatu.