>

novosti logo

Društvo Društvo

Vlasnička glista Novog lista

Otkrivamo poveznice između kupca Novog lista, slovačke grupacije J&T i mađarskog MOL-a: Kompanija koja je nedavno kupila riječki Novi list registrirana je na Cipru na istim adresama kao i tvrtke koje su 2011. kupovale dionice ina-e kako bi MOL-u omogućile neprijateljsko preuzimanje hrvatske naftne kompanije

Istražujući pozadinu nedavnog preuzimanja riječkog Novog lista od strane kompanije JOJ Media House, Novosti su otkrile da je većinski vlasnik te kompanije sve donedavno dijelilo adresu i ured na Cipru s tvrtkama koje su 2011. kupovale dionice INA-e, s ciljem da MOL neprijateljski preuzme većinsko vlasništvo nad INA-om. Riječ je o tvrtkama na razne načine povezanima sa slovačkom grupacijom J&T, koja je za MOL nastojala otkupiti presudnih 1,6 posto dionica hrvatske naftne kompanije. Njihov plan razotkrila je Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA), zahvaljujući suradnji s nizom europskih regulatora. U ovom konkretnom slučaju HANFA je istraživala tvrtke s ciparskom adresom Uprechtinvestment i Stomarli Holdings, u vlasništvu šefice IT odjela češke J&T banke. Kako smo uspjeli utvrditi, na istoj je adresi bila registrirana krovna tvrtka slovačkog poduzetnika Richarda Flimela, koja se danas zove TV JOJ, a čija je tvrtka kći JOJ Media House iz Bratislave postala novi nakladnik Novog lista. Štoviše, i na novoj, sadašnjoj ciparskoj adresi kompanije TV JOJ, također su registrirane neke od podružnica J&T-a.

Podaci do kojih smo došli predstavljaju još jednu u nizu poveznica između kupca Novog lista, a s njime i Glasa Istre i Zadarskog lista, s investicijskim fondom J&T, koji je zadnjih mjeseci prozivan da je na sastanku s Tomislavom Karamarkom i MOL-ovim lobistom Jozom Petrovićem dogovorio kupnju rečenih tiskovina, kao protuuslugu HDZ-ovoj, u međuvremenu paloj vladi, za ‘poticanje’ velikih investicija u Hrvatskoj. Na sastanku koji se odvijao neposredno nakon Karamarkova imenovanja u Vladu, sudjelovao je, prema nikad demantiranim navodima Nacionala, osnivač i suvlasnik J&T koncerna Patrik Tkač, jedan od najbogatijih poduzetnika u Slovačkoj. Tamo je, prema navodima istog tjednika, bio i Ivica Božan, predsjednik uprave Varaždinske banke koja je u većinskom vlasništvu J&T banke. Nekoliko mjeseci nakon opisanog sastanka u javnosti je objavljeno kako JOJ Media House, za hrvatske prilike dosta nepoznata kompanija iz Bratislave, preuzima Novi list, Glas Istre i Zadarski list.

Navode o kupnji medija za HDZ, kao i o povezanosti s J&T-om u ovim konkretnim slučajevima zastupnici JOJ Media Housea oštro su demantirali

Navode o političkoj pozadini medijskih akvizicija, kupnji medija za HDZ, kao i povezanosti s J&T-om u ovim konkretnim slučajevima zastupnici JOJ Media Housea oštro su demantirali u razgovoru sa sindikalnim predstavnicima Glasa Istre, tvrdeći da je riječ o ‘glupostima’ i ‘nevjerojatnim lažima’ pojedinih medija. U intervjuu koji je objavljen u Glasu Istre i Novom listu, sam Flimel, vlasnik slovačke kompanije, obrazložio je interes za hrvatsko medijsko tržište kazavši da su ‘stalno u potrazi za novim poslovnim prilikama’ i da se ‘Hrvatska nametala kao logičan izbor s obzirom da se na tržištima u Slovačkoj i Češkoj više nisu imali gdje širiti’. Flimel je pritom demantirao da su dio J&T-a, sugerirajući da potonji nemaju veze s njihovim hrvatskim akvizicijama.

Službeno, JOJ Media House doista nije dio koncerna J&T. Od svoga osnutka 2010., međutim, Flimelov holding predstavlja svojevrsnu platformu za J&T-ov plasman financija u medije i marketing po Češkoj, Slovačkoj, Austriji ili Sloveniji. Riječ je o jednom od najmoćnijih slovačkih koncerna, osnovanom početkom devedesetih godina, koji se uz bankarstvo bavi ulaganjima u turizam, energetiku i medije, posredstvom drugih poslovnih partnera. Osim Varaždinske banke, J&T je posredno involviran u hrvatski turizam, gdje planira širiti biznis. Najviše pažnje izazvao je zbog navodnog pokušaja preuzimanja Adris Grupe, uz pomoć Plinia Cuccurina, koji tamo drži osam posto dionica. Posao o kojem su ljudi iz J&T-a prema medijskim navodima razgovarali s Karamarkom, na kraju nije prošao. Nakon objave da će JOJ Media Grupa kupiti Novi list i ostale tiskovine, upravo je Adris, doznajemo, svojim poslovno-političkim vezama nastojao to blokirati, ali neuspješno.

JOJ Media House zapošljava oko 500 ljudi. Ostvarila je konsolidirane prihode u iznosu od 142 milijuna eura 2014. godine. Flimel je kompaniju osnovao 2010. godine i ubrzo nakon toga preuzeo dobar dio slovačkih komercijalnih medija – mahom televizija i portala - u dotadašnjem vlasništvu J&T-a. Kupnja hrvatskih novina bit će prvo širenje na tržište tiskanih medija. Flimel je godinama prije toga radio za Tkačove medijske kompanije na isturenim direktorskim pozicijama, dakle za iste ono medije koje je prije pet do šest godina ‘otkupio’ od Takčovog koncerna J&T.

Zahvaljujući konstantnoj financijskoj potpori J&T-a, JOJ Media House u međuvremenu je stvorila poveći medijsko-oglašivački koncern: 2012. kupila je BigBoardPrague za billboard oglašavanje, stvorivši s još nekoliko kompanija danas najvećeg igrača u ovoj oglašivačkoj industriji na području Češke i Slovačke. Tamošnji mediji u više su navrata istraživali vlasničku pozadinu tih kompanija. Unatoč službenim podacima, u kojima većinski dio pripada JOJ Media Houseu, odnosno krajnjem vlasniku na ciparskoj adresi, u svim je tekstovima koje smo analizirali izašlo ime Patrika Tkača.

Iza svega, spekulira se u Češkoj i Slovačkoj, i dalje stoji J&T. Oni takve navode redovno demantiraju, baš kao i vlasnik JOJ Media House Richard Flimel u slučaju kupnje hrvatskih dnevnih listova. Proces najnovije hrvatske akvizicije trajao je neobično dugo, a kao razlog je navedena činjenica da JOJ Media nije imala registriran OIB. Na primjedbe zaposlenika Novog lista da je u najmanju ruku neozbiljno da se ulagač koji se sprema investirati 40-ak milijuna kuna nije potrudio ni registrirati u Hrvatskoj, direktor Neven Klarin im nije dao nikakav konkretan odgovor.

Osim Varaždinske banke, J&T je posredno involviran u hrvatski turizam, gdje je najviše pažnje izazvao zbog navodnog pokušaja preuzimanja Adris Grupe

Slovaci su se Zagrebačkoj banci obvezali platili 38,5 milijuna kuna za 100 posto udjela u izdavaču Zadarskog lista, 80 posto Novog lista i 59 posto Glasa Istre. Riječ je o otkupu potraživanja ZABA-e prema brojnim tvrtkama, pa i onoj koja izdaje Novi list. Odmah po objavi imena budućeg kupca Hrvatsko novinarsko društvo zatražilo je od saborskog Odbora za medije da se, sukladno zakonu, detaljno ispita vlasnička struktura kupca, jer ‘prije točnih i potpunih podataka o vlasniku/vlasnicima nije moguće provesti niti postupak ispitivanja dopuštenosti eventualne koncentracije nakladnika’. Podsjetili su da je prije nekoliko godina isti financijski fond, odnosno njegova medijska tvrtka, neuspješno pokušao kupiti najvažniji slovenski dnevni list Delo, jer je susjedna država to preuzimanje okarakterizirala kao neprijateljsko preuzimanje.

Odbor, međutim, nije uvrstio ovaj zahtjev u dnevni red sjednice, nakon čega je HDZ-ov predstavnik u ovom tijelu ustvrdio kako to ne znači da to neće učiniti nekom drugom prilikom. Bila je to, međutim, zadnja sjednica Odbora prije pada Vlade. Odlukom Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja od prije desetak dana i službeno je maknuta zadnja barijera za preuzimanje tri lista, koji su godinama bili u vlasništvu istarskog poduzetnika Alberta Faggiana. Do prije nekoliko godina više-manje zdrave kompanije upravo su za vrijeme kontroverznog istarskog poduzetnika i njegovih novčanih makinacija upale u velike financijske probleme, zbog čega je protiv njega podignuto više kaznenih prijava.

Početkom prošle godine ove su tvrtke, inače u predstečajnom postupku, ponuđene na prodaju. Iako je neobvezujuće ponude dalo čak 11 zainteresiranih kompanija, na koncu je kao jedini ponuđač ostala Telegram media grupa Ninoslava Pavića. Pregovori sa Zagrebačkom bankom trajali su više od osam mjeseci. Iako je, kažu nam iz Telegrama, cijena na početku bila veća, banka je pristala na nižu svotu koju je ponudila Telegram grupa, a to je ista svota koja će, nakon što je Telegram izbačen iz posla, konačno biti isplaćena i od strane JOJ Media Housea. Zanimljivo je spomenuti da je jedan od kreditora Telegram media grupe trebala biti Varaždinska banka, u vlasništvu J&T banke. Varaždinskoj banci je, stoga, predana sva dokumentacija oko ove transakcije, pa tako i podaci o dubinskoj analizi firmi čiju je kupnju trebala kreditirati. U zadnji tren, međutim, Varaždinska banka je odustala od sukreditiranja Telegramovog posla, nakon čega se ubrzo pojavljuju Slovaci, povezani s J&T, kojima Zagrebačka banka za ‘identičnu ponudu’ prodaje udjele u Novom listu, Glasu istre i Zadarskom listu, ispričali su nam izvori iz Telegram media grupe, koji su sudjelovali u ovom poslu.

Predsjednik uprave Varaždinske banke Ivica Božan, koji je prema napisima Nacionala sudjelovao u spomenutom sastanku s Karamarkom, početkom će kolovoza biti službeno imenovan u Nadzorni odbor Novog lista. Riječ je o zakazanoj skupštini dioničara NL-a, na kojoj će se smijeniti svi Faggianovi upravljački kadrovi, ili većina njih. Najodgovorniji za poslovanje triju novina bit će Neven Klarin, navodno blizak zadarskom HDZ-u, koji je za vrijeme bivšeg vlasnika obavljao slične zadatke. Faggian je, pak, prodaju medijskog koncerna uvjetovao ostankom na savjetničkoj poziciji do umirovljenja, ali su slovački vlasnici poručili sindikalnim predstavnicima, nenaklonjenima takvoj ideji, da bi ga mogli otpraviti isplatom trogodišnjeg savjetničkog mandata, koliko se tamo planirao zadržati.

Zasad novi vlasnici najavljuju određene rezove, kao i investicije: prema Klarinovim riječima, u dugoročnom je planu još jedan dnevnik, kojeg bi punilo zagrebačko dopisništvo. Neboder Novog lista u Rijeci bit će iznajmljen. Klarin je najavio i da broj zaposlenika namjerava smanjiti kroz idućih pet godina za sedamdesetak, prirodnim odljevom i poticajima za punu ili prijevremenu mirovinu, ali i gašenjem pojedinih pratećih službi koje bi bile dane u outsourcing. Navodno neće biti značajnih odstupanja od dosadašnje izdavačke politike i orijentacije, te se također najavljuje nova sistematizacija, koju sindikati u predloženom obliku neće prihvatiti. Sindikalni predstavnici u Glasu Istre zatražili su pak poništenje otkaza nekolicini njihovih kolega, koje je i tamošnji sud okarakterizirao nezakonitima, poslavši pritužbu novim vlasnicima da ih se i dalje cenzurira, kao što je bio čest slučaj za vrijeme Faggiana, što kroz utjecaj politike, što kroz pritisak lokalnog krupnog kapitala.

Priča oko kupnje Novog lista i ostalih medija, sporni sastanak i pojedini medijski navodi o MOL-ovom kapitalu kojim je Karamarko preko J&T grupacije potajno nastojao ovladati dijelom hrvatskih medija, odvijali su se u prvih šest mjeseci 2016. godine. Vlada je u međuvremenu pala, pa se donekle promijenio i kontekst cjelokupne priče oko dolaska novih vlasnika u dio hrvatskih tiskovina. Karamarka više nema, ali oni su s razlogom tu.

1/2