Kazališna kritika

Oda ljubavi i herojstvu

Mila Čuljak, ‘Down by Law’ (zagrebački Muzej suvremene umjetnosti, online): Predstava koja nas vraća na početke kazališta i u njegovu najdublju tajnu – kako da makar na trenutak postanemo bolji ljudi

1sec0oj1bayw72s6xm2ue3m1sbu

Odlična izvedba srčane Jelene Lopatić

Monodrama je za glumicu ili glumca trenutak istine, kako je jednom rekao veliki kazališni umjetnik Ljuba Tadić. Za taj zakon pozornice glumci dobro znaju, čak i kada bi ponekad tek na šarm ili patos htjeli osvojiti publiku. Krajnje vrijedna monodrama o kojoj je danas riječ, ‘Down by Law’, odigrana je nedavno u okviru online projekta ‘Antisezona’ u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti, a od premijere u riječkom HNK-u 2018. godine dobila je već mnoge pohvale i nagrade. Predstava ‘Down by Law’ jest i usamljena javna ispovijed i neka vrsta emotivnog potresa i, od početka do kraja, dramatična oda ljubavi i herojstvu. Radi se o istinitoj priči autorice teksta i redateljice ove predstave, Mile Čuljak, o njezinom sinu s Downovim sindromom i nevjerojatnoj borbi toga djeteta za život, kao i njegove majke i svih oko njih. U ulozi majke, priču pred publiku donosi glumica Jelena Lopatić, no ono što ona radi nije tek interpretacija događaja niti samo puko glumačko uživljavanje u lik glavne junakinje – radi se o najdubljem suosjećanju glumice na pozornici prema jednom ranjenom ljudskom biću, ali i prema tajni ljepote života, koji se rađa iz muke i užasa. Predstava je nastala iz neke vrste dnevnika jedne duše, svakodnevnih zapisa Mile Čuljak o teškom putu ‘boli i vedrine’, od sijaset prvih operacija do zagrljaja i suza roditelja i okoline, da njezin sin živi kao dijete kojem ne nedostaje pažnja i toplina drugih ljudi. Predstava je također nastala iz brige male familije prijatelja i umjetničkih suputnika koji su svakodnevno sudjelovali i pomagali u toj borbi i na kraju su, zajedno s Milom Čuljak, to iskustvo željeli podijeliti sa svijetom. ‘Sebe ogoliti i ovakvu intimnu ispovijed staviti na papir, onda ju uprizoriti i gledati svakodnevno na probama - to je Milina veličina’, rekli su o Mili njeni prijatelji. Zaista, ova mala predstava atomskog naboja vraća nas na početke kazališta i u njegovu najdublju tajnu – kako da svi zajedno oko pozornice makar na trenutak postanemo bolji ljudi. Sasvim konkretno, predstava ‘Down by Law’ kao udar groma istresa iz cipela i okreće na glavu svu našu kroničnu sebičnost, uobičajenu lijenost i mrzovolju da uopće dublje mislimo o drugima. Ta vrsta suštinskog obraćenja sigurno ne bi bila moguća bez nadahnute ‘glume u istini’, u izvedbi odlične i srčane glumice Jelene Lopatić. O svom iskustvu u radu na predstavi Jelena je jednom rekla: ‘Svima nama nije bilo lako, ali ta čast da doživim kroz probe i izvedbe barem dio Milinog života i mene je osnažila. I zbog toga sam joj neizmjerno zahvalna.’

Ove predstave u online verziji također ne bi bilo bez sjajno zamišljenog projekta ‘Antisezona’, koji su kreirale renomirane plesne umjetnice: Ana Kreitmeyer, Silvia Marchig, Sonja Pregrad, Iva Nerina Sibila i Zrinka Šimičić Mihanović, u suradnji s Muzejom suvremene umjetnosti u Zagrebu.

Uzbudljivost i svježina ovog projekta u tome je što njegovi programi nisu snimke postojećih izvedbi, nego kreacije novih koje umjetnici izvode uživo, neke kao solo radove, neke kao zajedničke izvedbe, iako su izvođači svaki u svom izoliranom prostoru. Tako smo do sada u ‘Antisezoni’ vidjeli plesnu predstavu ‘Melone Pataphyisca NO - BODY’, umjetničkog kolektiva Kik Melone, pa online diskusiju o životu u izolaciji ‘Gdje su naša tijela?’, solo izvedbu ‘Što je ono što treba nastati?’ Sonje Pregrad, plesnu predstavu ‘Nađena koreografija’ grupe mladih umjetnika i štošta drugog. Sve u svemu, predstava ‘Down by Law’ bacila nas je na koljena, a čitava ‘Antisezona’ ohrabrila samoprijegornim i kreativnim radom nekolicine umjetnica i dokazala da se izvedbenom umjetnošću može baviti i onda kada se ništa ne miče.