Kazališna kritika

Vježbanje bez života

‘Vježbanje života – drugi put’ (r: Marin Blažević), HNK Rijeka: Osim zanimljivih ženskih minijatura, nova inscenacija nije uspjela opravdati današnji pogled na Fabrijevu temu

Imqnhj1j8w6jqx0w2wsfg3k9uek

Ženska priča najzanimljivija je sekvenca nove izvedbe (foto Dražen Šokčević)

Svako kazalište koje drži do sebe ima svoje kultne predstave, o kojima se sjećanja čuvaju u glumačkim garderobama i po artističkim kafeima prenose novim generacijama teatarskih obožavalaca. Jedna od takvih je slavno ‘Vježbanje života’ iz 1990. riječkog HNK-a, prema romanu Nedjeljka Fabrija i u režiji Georgija Para. Bila je to tada uzbudljiva historijska freska s odličnim glumcima, na kojoj su bili nacrtani Rijeka, njezini stanovnici svih nacija i vjera, kao i događaji iz burnih vremena koji su, kako to već obično biva, jedne zavijali u crno, druge tjerali s njihovih ognjišta, a treće pretvarali u pobjednike sa žarom u očima. Novu inscenaciju Fabrijeva romana nedavno smo gledali na istoj riječkoj pozornici, pod naslovom ‘Vježbanje života – drugi put’ i u režiji Marina Blaževića.

Kako je rečeno već u najavi predstave, sada ta riječka narodna saga ne završava u 1950-im godinama, kao u onoj izvedbi od prije tri decenije. Ona se nastavlja do danas, a glavni junaci nisu više politički ili nacionalni heroji svoga vremena nego – žene, kojima je povijest dodijelila pomoćnu stolicu, puno suza i strpljiv pogled iz prikrajka. Ta ženska priča u novom ‘Vježbanju života’ možda je i najzanimljivija njegova sekvenca, naročito onda kada se iz mnogih uglova pozornice javljaju glasovi glumica: Neve Rošić, Zrinke Kolak Fabijan, Olivere Baljak i Elis Lovrić, koje su igrale i u onoj prvoj verziji iste predstave kao i danas. Uz Tanju Smoje, Jelenu Lopatić, Ivnu Bruck, Leonoru Surian Popov i druge, te glumice govore u vlastito ime o sebi, teatru i prošlosti, i pred publikom se postupno rastvara ne samo historijska utroba njihovih stvarnih života nego i povijest jedne kultne predstave.

Ipak, glavni junak ove priče i onda i danas je Rijeka, sa svojim stanovnicima i njihovim zamršenim sudbinama. U današnjoj verziji – i tu počinje naš kritički osvrt na ovu predstavu – rekli bismo da drama tih stanovnika izgleda nešto bljeđe nego u Fabrijevu romanu i izvedbi od prije 30 godina. Ako je na primjer ova današnja predstava, spominjanjem nedavne prošlosti i sadašnjih prilika, željela biti i aktualna i angažirana, onda se možemo zapitati zašto su u njoj izostavljene olovne riječke godine, početkom i sredinom 1990-ih, kada je mnogo ljudi, strahujući za svoj život i egzistenciju – među njima i deset tisuća građana srpske nacionalnosti – moralo ovaj grad trajno napustiti. Povijest je uvijek brutalna i o njoj se mora govoriti s nekom vrstom neizostavnog uskličnika, ali takvih krvavih gaća u ovoj predstavi nije bilo. Na kraju izvedbe, u dugom monologu Mire Furlan, slušamo stanoviti ‘izvještaj iz Amerike’ s demonstracija protiv rasizma i nasilja, gledamo glumice kako prkosno dižu pesnice u zrak, formirajući neku vrstu ‘fronte žena’, no čini nam se da je svega toga previše i da je nabacano bez reda. Što je zaista u ovoj priči danas važno i gdje leži njezina istinska ljudska drama? Koji je to bunt s pozornice kojem ćemo iskreno povjerovati, u ovoj new age interpretaciji povijesne sudbine riječkih stanovnika? Zar život i smrt generacija Riječana nisu bili dovoljno vrijedni pravog patosa s pozornice? U tom raskolu između povijesne priče i njezine današnje kopije pozamašni ansambl riječkog HNK-a djelovao je dobro u masovnim scenama, ali su zato škripale pojedinačne role i individualni karakteri. Onda kada je posthistorijska rekonstrukcija važnija od stvarne ljudske sudbine, tada se i tragični likovi povlače u bezimenost vremena.

Sve u svemu, novo ‘Vježbanje života’, osim nešto zanimljivih ženskih minijatura, nije uspjelo opravdati današnji pogled na Fabrijevu temu – na Rijeku, njezinu burnu povijest i njezine često nesretne građane.