Književna kritika: U milosti boginje dezintegracije

Ognjen Spahić, ‘Calypso’ (Fraktura, OKF, 2017): Nasuprot brizi za stil i bezobalju teksta stoji izvesna hipertrofiranost fabule, zakržljale poput makije, nevoljne da na svojoj grbači nosi tu masu što se izliva

Rem3yiboy9s1f0u4qj8xhvyo3hq

Za Spahićev roman potreban je čitalac floberovski ili prustovski

Ima nečeg ‘perverznog’ u tome da prikaz romana od 630 stranica većeg formata zauzme ciglo jednu stranicu. Romana koji je po rečima autora nastajao pet-šest godina, postavši jedan pasus u visokomodernističkoj fakturi. Unutar voluminozne, okeanske mase teksta (narativna scriptura continua) uočavaju se narativni blokovi, kao talasi, čiji se poredak ruga vremenskoj linearnosti, pa nas tekst neprestano baca tamo-amo po vremenskoj osi, ukrštajući različite tačke gledišta zapravo nevelikog broja likova. Čitanje nalikuje plovidbi (dobar komad romana se i odvija na moru, u mrklini potpalublja) i prate ga povremeni tripovi i melanholija beskraja, armirana ponavljanjem nevelikog broja fabulativnih epizoda, zbog kojih, malobrojnih, pokoji zlobni mada ne i neutemeljeni jezik hita sa zaključkom da je roman ‘Calypso’ jedna dozlaboga predimenzionirana novela.

A istina, ako istine u osvrtu ima, sasvim je drugačija: ova u isto vreme porozna, nedovršena, osmotička struktura romana mogla je da podnese i onih 400 stranica koje je autor u napadu ‘grizodušne bolećivosti’ prema čitaocu skratio. To, opet, ne znači da ovo cirkularno ljuljuškanje ne može dovesti do morske bolesti ili prinudnog napuštanja plovila, što se, verujem, desilo i ponekom od članova žirija koji su sudili o ovoj knjizi. Za Spahićev roman potreban je prekaljen moreplovac, čitalac floberovski ili prustovski, koji uživa u plovidbi, ma koliko turbulentna ili zamorna bila, a ne u dolasku na cilj, čitalac donekle ravnodušan prema sadržaju a zabavljen detaljima i pojedinačnim rečenicama, te sa natruhama mazohizma u sebi. Od čega nesumnjivo pate i likovi ovog romana-mora (slutite, slutim, i noćnu moru u moru). Mora kao zla kob ili tragički fatum, kao da se detektuje iza ‘sudbina’ članova porodice Dedijer, izloženih nestanku, neizlečivim bolestima, suicidu, incestuoznim vezama i invalidnom porodu, životu kao teretu u sprženom morskom zaleđu i besciljnim odlascima koja se mogu okončati (predvidljivo) tek smrću. A smrt, Megadeath, čeka iza okuke; štaviše, odvija se pred našim čitalačkim očima, posebno kada se u poslednjoj trećini, na neki način iznenada iako su signali i nagoveštaji bili posejani usput, roman od simulirane porodične sage rastvori u distopijski narativ Apokalipse, pa svet polako krene da izdiše, bez neke panike i eshatološkog ushićenja. Maksim Dedijer, taj kontra-Odisej, koga dom i zavičajno tle koči i blokira a nimfa Kalipso je njegov brod, sredstvo da pobegne u ništa, taj vaskrsli lik ‘odsutnog oca’, smiren kao usamljeni heroj u vesternu, kao da zna nešto što samo on može da zna, ali mu ni to ne pomaže da kontroliše svoj život – on je to tamno jezgro romana. Njegov sin Martin, post-Telemah, čeka, sazreva, mori dezorijentisanu majku i odustaje, potvrdno odgovorivši na prvu rečenicu iz Kamijevog ‘Mita o Sizifu’, te Marija, mati i supruga, rezignirana Penelopa koja se podaje supružnikovom glasniku i kolegi…

Ali nije ‘Calypso’ anti-Odiseja, a nije ni bez zamerki. Nasuprot brizi za stil i bezobalju teksta stoji izvesna hipertrofiranost fabule, zakržljale poput makije, nevoljne da na svojoj grbači nosi tu masu što se izliva, koja bi trebalo da podstakne čitaoca a ne da ga nehajno napusti. Crnogorska književna opsesija krajem sveta, prisutna i kod Andreja Nikolaidisa i Aleksandra Bečanovića, u ‘Calypsu’ više je razredila i poremetila neonaturalističku prirodu romana nego što joj je donela logično i efektno finale. Roman ‘Calypso’ Ognjena Spahića nije prekretnica ni ignorisano remek-delo, to je izuzetan test volje koji ne pripada duhu našeg vremena i primer jezičke kreacije u kojoj tek odabrani čitaoci mogu bezuslovno da uživaju.