>

novosti logo

Politika / Balkan Politika / Balkan

Utisaka puna glava

Medijski mrak pod Aleksandrom Vučićem: Iz programskih shema odstranjene su sve političke emisije, čak i s RTV Srbije, a jesen je donijela i odgovor na pitanje ima li cenzure: odgledali ste što ste odgledati imali

Teško da se može govoriti o slobodi medija danas u Srbiji, ma koliko ljubitelji vladajućih naprednjaka pokušavali dokazati suprotno. Nije riječ tek o lokalnim medijima koji su na izdisaju i kojima prijeti gašenje (i privatizacija), već o velikim tiskanim medijima i pogotovo televizijama. Proizlazi to već iz činjenice da su od početka ljeta pa do danas iz programskih shema odstranjene sve političke emisije (čak i na državnoj Radio-televiziji Srbije), a jesen je donijela i odgovor na pitanje ima li cenzure: odgledali ste što ste odgledati imali.

Prvi se na udaru našao beogradski Studio B: smijenjen je dotadašnji direktor i glavni urednik Aleksandar Timofejev, a na njegovo je mjesto postavljena mlađahna novinarka, čiji je muž visoki funkcionar i navodno financijer jedne od partija koje sudjeluju u vlasti. Potom je s jesenjom programskom shemom objavljeno da se definitivno s programa skidaju emisije 'U centru' i 'Sarapin problem', ova druga zbog navodno niskog rejtinga, što je laž, jer je bilježila najveću gledanost od svih emisija te televizije.

Uslijedila je trakavica s Televizijom B92 i 'Utiskom nedelje' Olje Bećković, najdugotrajnijom TV emisijom u Srbiji. Da se nešto muti bilo je jasno još ljetos, kad je Olja Bećković krajem lipnja u emisiji u kojoj je gostovao Vladimir Beba Popović najavila iduću i gosta Ivana Tasovca, ministra kulture. Nadležni su priopćili da je Olja Bećković na 'ljetnoj pauzi', iako je svih godina svoje emisije radila do kraja srpnja i na ekran se vraćala prve nedjelje u rujnu. Ove godine nije tako, a polovinom rujna bilo je jasno i zašto: poslovodstvo B92 joj je, usprkos ugovoru koji važi do proljeća iduće godine, ponudilo da pređe na kablovski kanal B92 Info, koji bi, kao, trebao postati ozbiljna televizija (dok bi matični B92 postao zabavna, pa je tako najavljen reality show s porodicom Đogani, poznatoj iz 'ružičastih 1990-ih'). Olja Bećković je odbila, da bi nešto kasnije, kad je odlučila o svemu progovoriti, 'ponudu' nazvala ucjenom: kao prvo, B92 krši ugovor, kao drugo, B92 Info nema izgrađenu programsku shemu, za što je potrebno neko vrijeme. Info-kanal se, inače, emitira(o) na kablovskim operaterima, koji pokrivaju u još nedigitaliziranoj TV Srbiji oko 60 posto gledateljstva; u ponedjeljak, 6. listopada najveći kablovski operater SBB je objavio da taj program više nije u ponudi analognog paketa, već samo digitalnog, a sve zbog 'ograničenog broja frekvencija koje su na raspolaganju u okviru analognog spektra' tom operateru. Info-kanal je, usput, nestao i iz ponuda ostalih operatera, ali o tome nema objašnjenja…

Olja Bećković jasno kaže: njena emisija je zabranjena i to voljom jednog čovjeka, Aleksandra Vučića. Taj se zaključak jasno nameće i iz kampanje koja je vođena u tabloidima

Olja Bećković jasno kaže: njena emisija je zabranjena i to voljom jednog čovjeka, Aleksandra Vučića. Taj se zaključak jasno nameće i iz kampanje koja je vođena u tabloidima, posebno jednom. Tako se danima objavljivalo da je riječ o njenom (i TV B92) pokušaju podizanja rejtinga, a kad je priča postala javna, uključen je i Željko Mitrović, vlasnik TV Pinka koji je Olji Bećković ponudio da pređe na njegovu televiziju, da joj plaća pet tisuća eura (valjda po svakoj emisiji) – on je to potvrdio, ona ismijala. Taj isti Mitrović, inače, prati premijera Vučića na njegovim putovanjima po svijetu, TV Pink umjesto RTS-a ima status 'državnog elektronskog glasila', ta ista televizija ima nedjeljom (u istom terminu u kojem je išao 'Utisak nedjelje') emisiju 'Teška reč' koju vodi Dragan J. Vučićević, urednik 'službenog glasnika' Vlade Srbije 'Informera', a koja služi za diskvalifikaciju svih kojima vlast nije po volji i u kojoj rado gostuje sam Vučić, ali i oni koji tvrde da u Srbiji nema cenzure. Tu se uz 'novokomponirane' ljubitelje Vučića redovito nalaze i 'stari asovi' iz režima Slobodana Miloševića, udruženi na istom zadatku: da oblate sve one koji nemaju ružičastu vizuru aktualne Srbije i njene vlasti, koji su ranije bili 'izdajnici' (čak su se i neki od negdašnjih 'izdajnika' zdušno i primitivno bacili na zaštitu 'premijera i njegove porodice'). Sam Vučićević je, usput, poznat postao kad je sredinom mračnih 1990-ih napisao 'reportažu' o sadržaju vreće za smeće iznesene iz kuće Vuka Draškovića, u kojoj je otkrio da Danica Drašković koristi OB tampone, da bi potom bio urednik 'Nacionala' koji je, uoči ubojstva premijera Zorana Đinđića, financirao kriminalni zemunski klan…

TV B92 je prije nekoliko dana saopćio da će, nakon što je u pregovorima s Oljom Bećković došlo 'ne samo do odsustva razumevanja i podrške, nego i do teškog narušavanja profesionalne etike izjavama datim u javnosti i optužbama za navodne ucene i ultimatume, a sa očiglednom namerom diskreditacije kompanije B92', suradnja s njom i TV produkcijom Mreža 'predstavljati težak izazov'. O nepoštovanju ugovora između B92 s jedne i TV Mreža i Olje Bećković s druge strane ni riječi, a TV Mreža odgovara: 'Zašto smo poslednjih dana i meseci međusobno neuspešno pregovarali kad imamo obostrano uspešan, jasan i precizan ugovor? Da li pod teškim narušavanjem etike mislite na vaš zahtev da se autorka i produkcija za 24 sata izjasne o značajnoj novini za sve – premeštanju najgledanijeg programa na kablovsku televiziju bez koncepcije, gledanosti i sigurne budućnosti?'

I TV Studio B se obrecnuo na one iz oporbe koji negoduju zbog ukidanja gledanih emisija, pa su se oglasili priopćenjem u kojem Demokratskoj stranci poručuju da su zaposlenima u toj medijskoj kući na prvom mjestu Beograđani a ne stranke, ali da, nažalost, neke od njih, a među njima i DS, pamte po 'direktnom, svakodnevnom i grubom mešanju u uređivačku politiku Studija B', pa zaključuju da 'mnogi analitičari' baš taj prekomjerni utjecaj vide kao glavni uzrok izbornog debakla DS-a u Beogradu.

Pretprošle nedjelje i prošlog ponedjeljka, u terminima emisija Olje Bećković i Predraga Sarape okupili su se novinari i građani pred zgradama tih televizija, njih nekoliko stotina. O prosvjedu pred TV Studijom B, TV B92 je izvijestila: 'Protest je organizovalo Nezavisno udruženje novinara Srbije zbog izmena u programskoj šemi Televizije Studio B.' Iz svega je jasno da je Vučić, veliki cenzor s kraja 1990-ih, nadomak ostvarenju sna da dobije željeni odgovor na pitanje: 'Ogledalce, ogledalce moje, reci mi…'

1/1