Art dugog metra

Dubravka Turić, "Tragovi" (2022.): Djelo rafinirane atmosfere o antropologinji čije se osobne krize isprepleću s istraživanjem mirila

Large filmska

Marija Škaričić u ulozi mlade antropologinje

Protekla godina ušla je u povijest domaće kinematografije po rekordnom broju premijera hrvatskih dugometražnih igranih filmova. Radi se o nevjerojatnih 16 naslova, od kojih su čak 11 debitantska djela, pri čemu je zanimljivo da su petero debitanata bili stari (gotovo) 50 godina ili više. Najmlađa među debitantima veteranima bila je Dubravka Turić koju je svjetska premijera njezina redateljskog dugometražnog prvijenca "Tragovi" na festivalu A kategorije u Varšavi (jedina od veterana čiji je film prikazan na festivalu najviše kategorije) zatekla s navršenih 49 godina, odnosno u pedesetoj godini života. Dubravka Turić poznata je montažerka eksplicitno umjetničke orijentacije (montirala je filmove domaćih art prvaka Zvonimira Jurića, Zdravka Mustaća, Ivana Faktora, Danijela Žeželja), čija su prva dva redateljska ostvarenja, kratkometražni radovi "Belladonna" i "Trešnje", prikazana na najprestižnijim svjetskim festivalima – "Belladonna" je igrala na Sundanceu i Veneciji, gdje je i pobijedila, a "Trešnje" u Cannesu. Nije stoga nimalo čudno da i dugometražnim redateljskim debijem (koji je napisala uz suradnju Danijela Žeželja i sama montirala) stremi kreativno zahtjevnijem izričaju.

"Tragovi" su prevladavajućim dijelom film rafinirane atmosfere koji svoju protagonistkinju, doktoricu antropologije koja, među ostalim, izučava fenomen mirila, hvata pretežno u stanjima samoće i (auto)refleksije, pogotovo nakon što je izgubila oca, posljednjeg preostalog srodnika iz nekoć veće obitelji. Ta atmosfera djelomično može podsjetiti na okvirni dio Babajina "Izgubljenog zavičaja", pa donekle i na posljednji Babajin igrani film "Kamenita vrata" (ponajprije po zajedničkoj fascinaciji noćnim Zagrebom koji gotovo da postaje drugi glavni lik), te na "Kuću na pijesku" Ivana Martinca, poetički izolirane, "meditativne" klasike hrvatske kinematografije koji u njoj uglavnom nisu imali nastavljače. Šteta je, međutim, da ta dominantna atmosfera nije i ultimativna, nego se remeti nepotrebnim prizorima protagonistkinjinih druženja s prijateljicama. Razumljivo je da je Turić imala potrebu postaviti kontrapunkt prevladavajućoj sugestiji meditativnosti, no za to bi bile dovoljne kratke scene opuštenog druženja s kolegicama s posla, dok je uvođenje prijateljice galeristkinje samo dalo priliku Lani Barić za još jednu suverenu, ali manirističku izvedbu te pokazalo stanovite manjkavosti Marije Škaričić u glavnoj ulozi, s obzirom na to da je u tim dijaloškim trenucima osjetno slabija nego kad se oslanja isključivo na tzv. tjelesnu glumu. Dodatni su problem nepotrebna značenjska podcrtavanja, poput činjenice da je protagonistkinjin brat umro i ostavio iza sebe prazninu (bio je ljubitelj stripova o Zagoru, što se također previše naglašava, a možda ima neke ludičke veze s tim što se relativno kratak ali bitan dio radnje zbiva u Zagori), ili prečesto korištenje stihova slavne Eliotove "Ljubavne pjesme J. Alfreda Prufrocka" koje autorica postavlja kao lajtmotiv, iako bi efektnije bilo da su korišteni oskudnije. Za film bi bilo bolje i da je intenzivirana misterioznost znakova koji takoreći na svakom koraku okružuju junakinju, te da je planinska udolina u Zagori, kamo ju je prijatelj iz djetinjstva (efektna epizoda Nikše Butijera) doveo da joj pokaže zemlju koju je naslijedila od oca, dobila neki svoj poseban prostor u cjelini djela. Zapravo, "Tragovi" su trebali biti radikalniji rad u smislu eksperimentiranja narativno-stilskim sastavnicama (dobar je primjer pseudodokumentarac o mirilima, dojmljiv segment filma), ali Dubravka Turić nije odlučila prodornije ići tim smjerom. Njezin film tako ostaje solidan rad vrijedan respekta, ali podosta udaljen od ispunjenja svih svojih potencijala.

Potražite Novosti od petka na kioscima.
Informacije o pretplati pronađite ovdje.