Književna kritika: Crta, crta, crtica

Liv Strömquist, ‘Plod spoznaje’ (sa švedskoga prevela Željka Černok, Sandorf, Zagreb 2018): Feministička PowerPoint prezentacija na temu predstavljanja ženskog spolnog organa

Hy5wtymtfr5ep67btgvgteh2wve

Borben, pametan i zabavan strip-album

Godine 1972. NASA je lansirala svemirsku sondu Pioneer kao poruku u boci s osnovnim informacijama o čovjeku i životu na Zemlji. Poruka je na aluminijskoj pločici sadržavala i slikovni prikaz muškarca i žene. Znamo taj crtež. Na njemu goli muškarac pozdravlja uzdignutom desnom rukom, a pored njega s lijeve strane stoji dugokosa gola žena. Odnosno, sve do sada mislili smo da znamo taj crtež. Švedska karikaturistica i strip-autorica Liv Strömquist u svom strip-albumu ‘Plod spoznaje’ (izvorno izdanje 2014.) skreće nam pažnju da za razliku od muškog spolnog organa, jasno prepoznatljivog sićušnog penisa s testisima, ženski spolni organ na prikazu zapravo uopće i nije prikazan!

Na originalnoj verziji crteža postojala je ‘kratka crta koja predstavlja stidnicu’. Ali ta je crta izbrisana u strahu da vodstvo NASA-e neće odobriti pločicu s vidljivom stidnicom. U svemir je ispaljena sonda s crtežom na kojem žena među nogama nema ništa. Pipica nije nacrtana da ne bi šokirala svemirce! Pri pogledu na skaredni crtež pristojnim svemircima bi možda bilo neugodno. Odlučili bi da ne žele odgovoriti na tako lascivnu poruku, pravili bi se da ništa nisu dobili. I tako je poslana poruka u boci bez pipice. Poruka koja podržava uobičajeni stav o ženskom spolnom organu kao nekoj vrsti praznine, ‘nedostatka, nemanja i odsustva’. NASA-inu epizodu Strömquist završava poantom: ‘Dečki imaju pimpek, a cure nemaju pimpek!’ primjer je uobičajenog načina izražavanja – ‘Cure imaju picu, a dečki nemaju picu!’ primjer je neuobičajenog načina izražavanja.

‘Plod spoznaje’ feministička je PowerPoint prezentacija, sastavljena od crtanog, fotografskog i tekstualnog materijala, u kojoj Liv Strömquist daje povijesnu panoramu predstavljanja ženskog spolnog organa, stavova o ženskoj spolnosti, ženskom orgazmu, menstruaciji i PMS-u. Muškarci iz NASA-e nisu jedini negativci albuma. Tu je i John Harvey Kellogg, otac kukuruznih pahuljica koji je kao odgovor na ‘opasnu onaniju’ zagovarao odstranjivanje klitorisa karbolnom kiselinom. Notorni kršćanski teolog Aurelije Augustin kojem je grešno žensko tijelo, a posebice ženski spolni organ, podrazumijevalo nešto posve suprotno svemu Božjem. Ili kršćanski pisac Arnobije Stariji za kojeg je žensko tijelo bilo ‘smrdljivo i nečisto, prljava vreća puna izmeta i mokraće’. Ali tu su također i Jean-Paul Sartre, otac medicine Klaudije Galen, Aristotel, Freud… svi više ili manje u negativnom kontekstu. Što nam sugerira da bi ‘Plod spoznaje’, knjigu bitnu za žene, možda prije svega trebali čitati muškarci, povijesni nositelji reprezentacije ženske seksualnosti.

Strip-album Liv Strömquist samo je u Švedskoj prodan u 40.000 primjeraka. Od naslovnice s fotografijom žene s rukama u obliku trokuta na međunožju i automatskom puškom prislonjenom na zid u maniri Osame bin Ladena, do stražnjih korica s crtežom balerine s menstruacijom – ‘Plod spoznaje’ je borbena, provokativna, pametna i zabavna knjiga. Možda nismo najsretniji s kontekstom u kojem su se u knjizi našli Sigmund Freud i Jean-Paul Sartre. Ali tako je kako je. Pričalo se svašta, pisalo se svašta. Jednostavno, kada govorimo o pici, pipici, stidnici, vulvi – ‘ženskom spolnom organu’ – i oni najbolji među nama, govorimo dakako o muškarcima iz Beča i Pariza, znali su ispasti obične pičke.